Pregătirea încoronării a început cu câţiva ani înainte de acest moment, în timpul guvernării lui Alexandru Averescu, iar în anul 1920 era deja creată o comisie a încoronării, condusă de generalul Coandă şi din care făceau parte mari personalităţi alte momentului precum George Enescu.
Cât despre catedrala încoronării, Catedrala ortodoxă din Alba Iulia a fost construită special pentru momentul încoronării din 1922 în condiţiile în care la acea vreme în Cetatea de tip Vauban din oraş nu exista niciun alt obiectiv simbolic pentru români, ci doar clădiri austro-ungare precum Palatul Principilor Transilvaniei sau clădiri militare. Planul Catedralei este cel al Bisericii Domneşti din Târgovişte, cruce greacă înscrisă, şi aparţine arhitectului Victor Gh. Ştefănescu. Cu efectuarea lucrărilor a fost încredinţat inginerul Tiberiu Eremie. Construcţia lăcaşului a început la sfârşitul lunii martie a anului 1921, fiind construită într-un timp record de aproximativ 10 luni. Intrarea în biserică se face printr-un pridvor deschis cu arcade mari sprijinite pe coloane cu capiteluri. Deasupra portalului, decorat cu motive tradiţionale, se află, lucrate în mozaic de către pictorul Ion Norocea, icoanele Sfinţilor Arhangheli Mihail şi Gavriil, iar de o parte şi de alta a intrării, icoanele Sfinţilor Apostoli Petru şi Pavel şi ale împăraţilor biblici David şi Solomon.
S-a pus problema construirii unei infrastructuri, s-au luat măsuri în sensul acesta, s-a pus problema anvelopării clădirilor, realizării unui parc, anvelopării unor localuri unde urmau să se desfășoare banchetele oficiale. Toate aceste puncte stabilite de Comitetul de Direcție la București, în colaborare cu autoritățile orașului Alba Iulia au fost urmărite cu acribie și s-a încercat respectarea termenelor, că și atunci existau termene de respectat. Exista o gară, dar mică și doar cu două linii de cale ferată. În perspectiva organizării unui asemenea eveniment, de la București, s-au stabilit nu mai puțin de 14 trenuri care să facă cursa București- Alba-Iulia și 12 trenuri care să ducă invitații din Alba Iulia către locațiile respective. S-a construit această gară cu 20 de linii de cale ferată.
Încoronarea regelui Ferdinand şi a reginei Maria va rămâne pentru totdeauna în inima albaiulienilor care, pe lângă mândria de a găzdui un asemenea eveniment, s-au ales cu unul dintre cele mai deosebite şi cunoscute lăcaşe de cult din ţară şi anume Catedrala Reîntregirii.